Microsoft Authenticator – puhelimen vaihtaminen

Oletko vaihtanut puhelinta ja haluat jatkaa Authenticatorin käyttöä uudella laitteella? Tässä ohjeet uuden laitteen käyttöönottoon ja vanhan laitteen käytöstä poistamiseen. Ohje koskee Microsoftin työ- ja koulutilejä.

Jos olet ottamassa monivaiheista tunnistautumista ja sovellusta käyttöön ensimmäistä kertaa, niin löydät ohjeet täältä: Microsoft Authenticatorin käyttöönotto.

Monivaiheinen tunnistautuminen ja uuteen laitteeseen siirtyminen

Usein toistuva tilanne: työntekijä on saanut käyttöönsä uuden puhelimen ja yrittää kirjautua Microsoft-tilille. Tämä kuitenkin vaati Authenticator-sovelluksen käyttöä, mutta sovellusta ei ole asennettu uuteen laitteeseen. Kiire painaa päälle ja IT-tuki ei vastaa.

Voit tehdä käyttöönoton itse tietyin edellytyksin:

  1. Voit tehdä tarvittavat muutokset, jos organisaationne asetukset sen sallivat. Muussa tapauksessa saat tarvittavat tiedot järjestelmänne ylläpitäjältä. Käytä aina ensisijaisesti yrityksen omaa ohjeistusta, jos sellaisen olet saanut.
  2. Koska tililläsi siis on jo käytössä monivaiheinen tunnistautuminen, sinun pitää pystyä tunnistautumaan jollakin tavalla. Muutoin et pääse tekemään asetuksiin tarvittavia muutoksia.
    1. Onko vanha laite vielä käytössäsi? Jos käytössäsi on edelleen puhelin ja sovellus, jolla olet tunnistautumisen tehnyt, voit käyttää sitä.
    2. Oletko aiemmin määrittänyt vastaamisen vaihtoehdoksi myös puhelinnumerosi ja numero on edelleen käytössäsi? Voit tunnistautua puhelun* tai tekstiviestin* avulla.

(* Päivitys 10.11.2020: Microsoft ilmoitti, ettei se enää suosittele tekstiviestin tai puhelun käyttöä tunnistautumiseen.)

Sovelluksen lataaminen

Lataa aluksi Microsoft Authenticator -sovellus uuteen laitteeseen.

Android

iOS

Windows Phone Microsoft Authenticatorin käyttö Windows-puhelimissa päättyi 15.7.2020. Vaihtoehdoiksi jäävät tekstiviestillä tai puhelulla tehtävä lisätarkistus.

Sovelluksen käyttöönotto uudessa puhelimessa

Tarvittavat muutokset tehdään Azure AD:ssä, johon kirjaudut Microsoft-tunnuksillasi. Siirry puhelimen tai tietokoneen selaimella osoitteeseen https://account.activedirectory.windowsazure.com/proofup.aspx?proofup=1

Tunnistautuminen

Jos käytössäsi on edelleen myös vanha puhelimesi ja Authenticator-sovellus, hyväksy kirjautuminen ja jatka kohtaan “uuden Authenticator-sovelluksen määrittäminen“.

 

Muussa tapauksessa valitse ”Kirjaudu sisään toisella tavalla”. Voit hyväksyä kirjautumisen puhelinnumerosi avulla, jos olet määritellyt sen aiemmin vastaamisen vaihtoehdoksi.

 

Jos valitset tekstiviestin, niin syötä puhelimeen saamasi koodi.

 

Jos valitset puhelun, niin vastaa Microsoftilta saamaasi automaattipuheluun.

 

Uuden Authenticator-sovelluksen määrittäminen

Avautuvasta valikosta näet suojauksen lisätarkistusta koskevat asetuksesi. Voit halutessasi vaihtaa puhelinnumeroasi. Kohdassa “Authenticator-sovellus” näet listan jo käytössä olevista sovelluksista. Älä tee listaan muutoksia vielä tässä vaiheessa. Valitse “Määritä Authenticator-sovellus“.

Saat näytölle määrittämiseen tarvittavat tiedot. Käynnistä seuraavaksi mobiilisovellus uudessa laitteessa, valitse Lisää tili –> Työ- tai koulutili ja lue QR-koodi. Saat ilmoituksen tilin lisäämisen onnistumisesta. Jos et pysty lukemaan QR-koodia, voit myös antaa koodin manuaalisesti syöttämällä sovellukseen Koodi-numerosarjan sekä URL-osoitteen.

Vanhan sovelluksen poistaminen

Testaa vielä, että kirjautuminen ja tunnistautuminen onnistuu uuden sovelluksen avulla. Tämän jälkeen voit poistaa listalta vanhan sovelluksen. Katso huolellisesti, että poistat oikean sovelluksen. Tallenna lopuksi tekemäsi muutokset.

 

Microsoft Authenticator on nyt otettu käyttöön ja kirjautumisen yhteydessä tapahtuvan monivaiheisen tunnistautumisen yhteydessä saat puhelimen näytölle ilmoituksen ”Hyväksytäänkö sisäänkirjautuminen?” ”Estä” ”Hyväksy”.


Haluatko lisätietoja Microsoftin tuotteista tai tietoturvasta?

Ota yhteyttä asiantuntijaamme

Mika Paakkanen

Partner, Lisenssit ja ohjelmistot, OmaPilvi -palvelut

mika.paakkanen@whitezone.fi

Puh. +358 50 461 6422

Jätä yhteydenottopyyntö, soitamme sinulle

Lue lisää